blog nieuws.

Hoe word ik zelfstandige in België

starten als zelfstandige in België - Mana OFFICE - copyright pexels

Je hebt een idee, een passie, een talent. Je denkt eraan om je eigen baas te worden, maar… hoe word je zelfstandige in België?

In deze blog help ik je graag verder. Hieronder vind je stap voor stap wat het inhoudt om op te starten als ondernemer in België. Of je nu een student-ondernemer bent, een freelancer, of een droomt van een start-up: met mijn gids help ik je op weg!

 

Hoe start ik als zelfstandige: stap voor stap

1. Kies je statuut: zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep?

Je idee is er al en je denkt vast al na over een financieel plan. Voor je écht start, moet je natuurlijk beslissen of je als zelfstandige in hoofdberoep of bijberoep wil werken.

Het verschil tussen hoofdberoep en bijberoep?
Als je nog een andere job hebt in loondienst, kan je vaak starten in bijberoep. Het woord zegt het zelf ‘bij’ beroep: je moet minstens 50% (lees: minstens 19uren) van een voltijdse job werken bij een werkgever.

Ga je all-in? Dan kies je voor hoofdberoep, met de bijhorende sociale bijdragen, maar ook voordelen.

2. Schrijf je in bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)

Of het nu gaat om een eenmanszaak of een vennootschap, elk bedrijf in België heeft een ondernemingsnummer nodig. Dit vraag je aan via een ondernemingsloket, zoals Partena. Je betaalt een eenmalige kost en krijgt je officiële inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

3. Open een zakelijke bankrekening

Je vraagt je misschien af of het verplicht is een nieuwe rekening te openen bij het opstarten van je zaak? Een aparte zakelijke rekening is niet verplicht voor een eenmanszaak, maar wél sterk aangeraden. Zo houd je privé en werk gescheiden, wat handig is voor je boekhouding. Voor vennootschappen is dit een must!

Het is aangeraden om de voorwaarden en voordelen te vergelijken van verschillende banken. Een zakelijke rekening brengt sowieso een kost met zich mee.

4. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds

Als zelfstandige betaal je sociale bijdragen om recht te hebben op pensioen, gezondheidszorg en andere sociale voordelen. Om in orde te zijn met de wetgeving, dien  je via een sociaal verzekeringsfonds aan te sluiten, zoals bijvoorbeeld Partena.

Je bijdragen worden gerekend afhankelijk van je inkomsten.

5. Je boekhouding doen als zelfstandige

Facturen opstellen, btw aanrekenen, onkosten maken: als ondernemer moet je je financiën op orde hebben. Je kan zelf je boekhouding doen (vooral bij een eenmanszaak is dit haalbaar), of een boekhouder inschakelen.

Kies je voor een btw-plicht? Dan moet je btw-aangiftes indienen. 
Laat je goed informeren bij een boekhouder naar keuze. Je vindt ook meer informatie op de website van FOD Financiën

6. Regel je vergunningen en verzekeringen

Een BA-uitbating, of burgerlijke aansprakelijkheid, is in België niet wettelijk verplicht voor alle zelfstandigen, maar in veel sectoren wel sterk aanbevolen of net wel verplicht. Dit hangt af van de aard van je activiteiten. Informeer bij je verzekeringsmakelaar of de bank waar je je zakelijke rekening afsluit.

Afhankelijk van je sector heb je ook extra vergunningen nodig. Start je in de bouw, als vastgoedmakelaar, in de horeca of als taxichauffeur? Bekijk dan zeker de voorwaarden en verplichtingen in België.  

Het kan interessant zijn om bijkomende verzekeringen af te sluiten, zoals een verzekering gewaarborgd inkomen. Laat je informeren en lees de voorwaarden grondig!

7. Bouw aan je branding en netwerk!

Alle voorgaande stappen doorlopen? Je bent officieel zelfstandige, proficiat!

Nu begint het echte werk: klanten vinden, of liefst had je al enige aanzet hiertoe. Werk aan je merk, maak een website, start met social media en netwerk met andere ondernemers.

Klaar om te starten?

Advies voor startende ondernemers

De eerste stappen zetten als zelfstandige lijkt misschien overweldigend, maar met een goed plan en de juiste ondersteuning ben je al een heel eind op weg.

Heb je vragen of wil je sparren?

Plan een gratis kennismakingsgesprek bij Mana Office en ontdek hoe ik jou kan ondersteunen in je ondernemersavontuur!

Deel dit bericht

Mana office administratie en facturatie to the.